Det er en stund siden jeg var inne her og foretok mitt vanlige søk. Altså skolenavn…. Idag etter en visning i redigeringsrommet oppdaget jeg at det var lagt ut mange nye filmer jeg ikke hadde sett. Deriblant denne under som noen elever hadde jobbet med på fritiden. Jeg synes det er morsomt å se alt de lager, også det som springer ut av ren og skjær lyst til å skape. Ikke bare oppgave-innleveringer med fastsatte stramme rammer, men også overskuddsfilmene basert på enkle idèer. Jo mer de produserer, jo dyktigere blir de. Haukeøyne, lærere på MK og elevene selv vil nok oppdage noen dårlige valg, men som et overskuddsfenomen er jo dette fantastisk morsomt.
Nyt The Snowball Movie
En kommentar sånn nogenlunde relatert:
Etter et år eller to med innføring i film og vurdering av fortellinger som alle endte med blod og vold og død, måtte jeg stille meg spørsmålet: Er det slik at vår voksende generasjon synes at bare disse fortellingene er verdt å fortelle? At det er det eneste verdt å se på ? Med få unntak endte deres filmer med noen som døde. Jeg gikk gjennom alle eksemplene jeg hadde vist dem for å se om svaret lå der. Men der var alle sjangre representert, med store variasjoner i tematikk og utrykk. Jeg stilte også elevene det samme spørsmålet. Hvorfor dør alle som i et stykke av Shakespeare? Hvorfor så mye vold? Svaret var at det var det de så på, det var det de ville teste ut, det var morsomt å prøve osv.
Nok av det! tenkte jeg. Og året etter satte jeg denne rammen på periodeoppgaven: Ingen dreping, ingen skal dø. Hvert år har jeg den samme diskusjonen med elevene, hvert år de samme reaksjonene. Men det jeg ser er at med en slik ramme tvinges de til å tenke annerledes. De beveger seg i retninger de ellers ikke ville gjort, tar opp temaer de ellers ikke ville tenkt på og prøver seg på sjangre de ellers ikke ville ha testet ut.
En kvikk sjekk på youtube viser at de allikevel bare må, men da har de fått gjort noe annet også. Jeg lurer også på om jeg skal sette enda strammere rammer for tematikk. Det er mange kompetansemål i for eksempel allmennfagene som godt kunne blitt inkludert i en felles periode. Håndverket lærer de uansett. På den annen side synes de det er veldig givende å selv bestemme dette, så den oppgaven jeg vanligvis gir dem er en sekk de kan fylle med hva som helst. Jeg må tenke litt på det…