Første dag på ny skole, og noe av det første jeg tenker på er selvfølgelig hvordan de bruker sin LMS. Svaret er at det gjør de nok ikke. Etter 2 timer foran min flunkende nye, skinnende flotte MacBook Pro forstår jeg hvorfor. Makan til ueffektivt og lite brukervennlig LMS skal man lete lenge etter. Fronter er rett og slett et eneste stort knot. I løpet av 2 timer har jeg fått utrettet følgende:
- Finne et rom hvor det nye fellesrommet for 2MK kan settes opp.
- Søke et hierarki for å legge til klassene. Bare en av disse hadde jeg tilgang til. Jeg må kanskje be min kollega om å legge til den andre klassen.
- Bestemme verktøy som skal brukes i rommet.
- Sett hvor mange som var pålogget på Fronter: = 0
- Sjekket det samme på itsl: 1499
- Sukket tungt.
- Prøvde å opprette en mappe som ikke var en undermappe av de allerede eksisterende. Feilet.
Den samme operasjonen hadde tatt meg ti minutter i itsl. Jeg trenger nok hjelp. Det er sikkert noen der ute som kan peke til ressurser og gi råd og vink i hvordan man hanskes med et slikt stivbeint system. Jeg håper ihvertfall det. I mellomtiden gjør jeg meg kjent med Leoparden.
Oppdatering: Jeg kjemper fremdeles med Fronter for å lage et nogenlunde brukervennlig rom for klassene jeg snart skal ha i levende bilder. Siden jeg kjenner itsl så godt så forventer jeg samme fleksibilitet fra Fronter, men dette er ikke lett. Jeg er vant til å teste ut nye verktøy og å lære meg dem selv, men for første gang må jeg kanskje be om hjelp fra Fronter-eksperten på skolen. Problemet er vel kanskje at jeg prøver å få Classfronter til å oppføre seg som tsl, og å lage det samme opplegget der som jeg er vant til fra mitt tidligere LMS. Samtidig lurer jeg på hvorfor man har produsert noe som så tydelig ikke er fleksibelt nok. Det forundrer meg også hvor mange det er som har tatt dette i bruk. Forstå meg rett, itsl har sitt å slite med også, men det er allikevel mulig å skreddersy det i større grad enn det jeg opplever fronter kan.
Jeg hater både Fronter og It’s learning. Jeg har brukt Fronter lenger enn It’s, og fikk egentlig ikke brukt It’s så mye, siden det var på en vgs-skole, hvor det var enklere å kunne frigjøre seg fra LMS (med tanke på alder og bruk av nett).
Nå om dagen har jeg laget en temaside ved bruk av (når jeg står i en mappe): Opprett > Presentasjonsside
Her kan man legge inn forskjellige elementer, tekst, bilde, diskusjon etc. og flytte dem rundt i containere.
LMS har sin misjon i grunnskolen synes jeg, men … Jeg hater mangelen på fleksibilitet! Jeg føler meg som en fange der.
Og, jeg husker ikke hvordan det er i It’s, men i Fronter er man veldig avhengig av hva Admin har valgt å legge inn som tilgjengelige verktøy for sine kolleger og brukere …
Ah! Takk for tips Jeanette. Det falt meg ikke inn at det kunne være begrensninger på Admin-siden. Selv har jeg bare jobbet på Vgs, og hele tiden brukt en LMS (itsl) til innleveringer, prøver, oppgaver, epost, informasjon, teori, linker m.m Jeg liker å ha alt på et sted, en mini-portal hvor elevene kan både gi og få informasjon og hvor jeg kan sende dem videre fra. Men verken itsl eller Classfronter dekker behovet, rett og slett fordi det er lite fleksibelt ( Fronter mindre i mine øyne, ihvertfall for øyeblikket).
Jeg begynner å skjele litt til Moodle, men det krever litt mere tid enn jeg har for øyeblikket.