En dag i en medielærers liv.

people
Foto: left-hand. Flickr med CC-lisens

Elevene på VG2 er snart i siste uke av filmperioden, og alle er nå enten i opptak eller i redigering. Eller begge deler. Dette er perioden med mye inn – og utlevering av utstyr, veiledning og  problemløsning.

Dette er en dag i en medielærers liv:

  • Få en oppdatering av min kollega om arbeidet så langt.
  • En liten runde i verkstedene. Elevene jobber godt, de som ikke er på opptak. Oppdatering med hensyn til èn gruppe som jeg anbefalte å ta nye opptak. De har fastsatt tid for dette. Bra!
  • Avsted for å hente videokamera som jeg skal bruke senere på dagen. Finner ut at kameraet allerede er hentet. Sjekker posthylle. Tomt. Bra!
  • Tilbake på avdeling – utlevering av utstyr.
  • Fortsettelse planlegging av periode etter påske med kollega.
  • Utlevering/innlevering av utstyr. Oppdatering av hvor gruppen er i produksjonsprosessen. Veiledning.
  • Låse opp rom for gruppe som er i opptak. Oppdatering av hvor gruppen er i produksjonsprosessen. Veiledning.
  • Vennlig men bestemt opprettholde deadline om en uke. Påminnelse om presentasjon og prøve…
  • Ringe kollega som hentet videokamera. Møter kollega  i arbeidsrom. Sjekke videokamera som skal benyttes. Opp til Linderud Gård, starter opptak. Sjekker opptakssted, bestemmer posisjon. Får med meg litt av forestilling.
  • Omvisning Linderud Gård. Stedet er fantastisk velholdt og vakkert. Tenk at dette bare er et steinkast unna arbeidsplass.
  • Opptak forestilling. En gruppe Vg3 elever har i norsk gjennomgått Hamsun og har satt sammen et knippe tekster fra hans verk og dramatisert det. Stup og skyt, jeg har ikke sett forestillingen og vet ikke hva som kommer. Må henge med.
  • Kaffe og kaker før jeg overleverer kamera og går tilbake til skolen.
  • Fortsettelse planlegging av periode etter påske med kollega. Drodler og legger rammene.
  • Planlegging av innføring i Flash. Sjekker gammelt materiale.
  • Sjekker e-post.
  • Besøk av annen kollega.Informasjon om hendelse i en time. Diskutere tiltak.
  • Oppdager at en gruppe har mikset opptak på HDV og DV på grunn av kameramangel. Ikke fullt så bra. Presenter en  Plan D-løsning for redigering.
  • Veiledning redigering, klippepunkt.
  • Besøk av annen kollega. Informasjon elever.
  • Oppdager at jeg ikke har spist siden frokost og kantina er stengt. Opp på senteret for en matbit “to go”.
  • Overværer en situasjon hvor en elev går inn i produksjonsleder-rollen fullt og helt og jump-starter egen gruppe. Bra!
  • Teknisk: Vise elev hvordan han kan finne tilbake tidslinjen når den er “forsvunnet” fra Final Cut.
  • Teknisk: Problemløse Final Cut som har hengt seg.
  • Teknisk: Problemløse Final Cut som ikke får kontakt med videokamera for capture.
  • Sjekker eget hode. Oppdager at der begynner det å bli noe grøtete. Luftkvaliteten? Kollega bekrefter mine antagelser…
  • Utlevering/innlevering av utstyr. Oppdatering av hvor gruppen er i produksjonsprosessen. Veiledning med vennlig press. Forslag Plan B for redigering. Gruppen har dårlig tid.
  • Si farvel til elever. Låse.

Innimellom dette var dagens tema hatter.

  • Lurer på hvor tiden forsvant. Gjorde jeg noe idag? Skriver denne listen.

Det sies at en lærer tar en beslutning hvert annet minutt. Antall mennesker jeg har snakket med i løpet av dagen er jeg usikker på, men kanskje rundt femti? Det fine er: Morgendagen kommer til å være helt annerledes. Det vil også mandagen bli, og alle dagene etter det.