Jeg fikk morgenkaffen litt i halsen i dag morges da jeg oppdaget at mitt arbeidssted hadde klart å bli en “sak.” Overskriften var “Apartheid” som en vel mediekåt jusprofessor hadde fått ytret. Vel fremme på jobb var det NRK ved hovedinngangen og oppsamling av elever. Diskusjonen var opphetet i gangene og på personalrommene.
Saken setter Osloskolens utfordring på dagsorden, og jeg håper at når denne første reaksjonen er over blir det en diskusjon som går dypere ned i denne problematikken ingen våger å snakke om. Når jeg ser hvordan saken blir vinklet kan jeg forstå vegringen noe.
Jeg skjønner veldig godt ledelsen ved min skole på tross av en noe uheldig løsning. Bjerke har hatt en sunn blanding av etniske – og ikke etnisk norske elever totalt sett. Elever søker seg til oss fordi vi nettopp har hatt denne blandingen og en høy score på trivsel og miljø. Da er det ødeleggende å se de etnisk norske søke seg bort fordi de blir i mindretall i enkeltklasser. Slikt blir det ikke integrering av. Snarere tvertimot.
Det er det som skjer i Osloskolen. Dette er det ingen våger å ta tak i. Istedet får man slike politisk korrekte ytringer som ” Vi deler ikke inn etter etnisitet“. Jo Ødegård, det er nettopp det Osloskolen gjør. Umerkelig, usynlig. I Oslo er det skoler som har tilnærmelsesvis 100% ikke-etniske nordmenn som elever, mens andre skoler har tilnærmelsesvis 100% etnisk norske. Konsekvensen er segregering basert på bosted og skolevalg. Neida, byrådet har ikke aktivt gått inn for dette skillet i Oslo by. Den bare lar være å gjøre noe, og slik lar man denne utviklingen fortsette. I en flerkulturell by som Oslo er dette svært uheldig, og jeg er redd det vil få store konsekvenser. Jeg skjønner at det er viktigere å fremme Osloskolen som “vinneren” av de nasjonale prøvene og unngå slike saker som vil skape debatt og hvor man går Osloskolen nærmere i sømmene.
Den klokeste idag var Hadia Tajik, medlem av Stortingets utdanningskomité.
Hadia Tajik er bekymret over elevsammensetningen i Oslo-skolen. Hun mener at skolebyråd Torger Ødegaard tidligere har vist at han ikke tar dette alvorlig.
– Han har sagt at en elev er en elev, uten at etnisiteten har betydning. Da er han blind for en del av de faktorene som teller inn i skolemiljøet. Kulturell og sosial bakgrunn er også en del av bagasjen som både lærere og medelever må forholde seg til, sier Tajik.
Hun nevner også at man kan ha en mere bevisst politikk for å søke å påvirke valget av skole, slik at man kan få en sunnere blanding over hele byen.
Jeg skjønner problematikken til Oslo-skolen meget godt, og jeg er veldig enig med deg i mye her Tove.
Men når sant skal sies synes jeg denne løsningen er noe “klønete”. Og jeg skjønner godt at media velger å ta tak i den. Av den enkle grunn at det er politisk ukorrekt og dele inn klasser etter etnisitet.
Når det er sagt, så ser jeg ikke umiddelbart noen bedre løsninger.
Vanskelig sak.
Og direkte ulovlig ifølge Søgnen,ja. Ikke tvil om det. Men saken er nå engang mere kompleks, derfor er det det dobbeltsynd at vinklingen blir som den blir. Slik diskuterer man “apartheidet” på en enkeltskole og ikke segregeringen av hele Osloskolen.