I dag fikk jeg en hyggelig epost fra Amazon Prime om at fra 17 juni 2026 vil filmer etc. inkludere begrenset reklame. De forteller videre at jeg ikke behøver å gjøre noe, og at abonnement fortsetter til samme pris. Så kjekt. Jeg får lov til å se reklame uten tillegg i pris.
Hvis jeg ønsker en reklamefri tjeneste, får jeg lov til å betale 29 kroner mer pr mnd.
Så. Jeg betaler for en tjeneste med reklame, og jeg må betale for å få den tjenesten reklamefri. Nei takk. Jeg betaler ikke for reklame. Jeg ble så sinna at jeg sporenstreks kansellerte mitt abonnement. Det får være måte på! Jeg kommer sikkert til å savne tjenesten. Kanskje jeg burde investere i The Expanse på Blueray. Jeg håper virkelig ikke flere strømmetjenester følger eksemplet. Det kommer til å bli et snevert utvalg til slutt fra TV-boksen.
Oppdatering: Jeg har ikke abonnert på Disney på en stund, så det kom overraskende på meg at også der har de et slikt “tilbud”. For bare 69 kroner kan du se innholdet men med reklame. Hvilken tjeneste er den neste? Det kan at jeg snart må nøye meg med NRK og SVT hvis dette fortsetter. Og youtube da. Der er fortsatt slik at du kan se gratis med reklame, men betale for å slippe å se reklame.
Jeg vet ikke akkurat når det skjedde. Jeg tror ikke det var et bevisst valg. Langsomt – ble det bare sånn. Uten at jeg la merke til det. Helt til den dagen jeg plutselig innså at jeg hadde sluttet å se på TV i sanntid. Det var ikke slik at jeg hadde erkjent det for meg selv på egenhånd. Nei, det var i samtale med andre at det stod klart for meg. Jeg skulle forklare for en kollega hvor jeg hadde sett et program. Det var på NRK, men ikke i sanntid. Jeg la til: Jeg har sluttet å se på TV I sanntid, jeg. Dette var i 2015. Der var det. En total endring i livet mitt, uten at jeg hadde merket det selv.
Jeg er en TV-slave, har vært det helt siden et flunkende nytt farge-TV ble båret inn i stua tidlig syttitall. Synden hadde kommet i farger, og jeg var bergtatt. Jeg har nok brukt mer tid foran skjermen enn noe annet sted. Min generasjon er MTV-generasjonen.
Så, hva skjedde? Hvordan ble en ihuga tv-slave ført bort fra zappingen mellom alle kanalene? Endringen av mine tv – vaner skjedde samtidig med resten av verden. Noen var tidligere ute enn andre. Les denne artikkelen fra 2013, fra en journalist i The Guardian.
Som journalisten fra The Guardian, ble mitt første steg tatt med HDpvr-boksen fra Get. Jeg tok opp programmer jeg var interessert i, og så dem når jeg ønsket. Årsaken var at slik kunne jeg spole meg forbi reklamen. Etter en stund ble tv-titting i sanntid uutholdelig, med alle reklamepausene de kjører på de kommersielle kanalene. Jeg ville ikke lenger bruke min tid på det.
Neste steg ble tatt da jeg kjøpte min første Apple-TV. Litt sent ute der også, jeg er ikke den som er først ute når det gjelder teknikk. (Ikke fordi jeg ikke ønsker å være det, men fordi jeg prøver å være en ansvarlig voksen , og kan altså ikke gjøre begge ting på en gang. Dessverre!) Så skjedde det store ting: Netflix og HBO presenterte sine strømmetjenester for det norske folk høsten 2012. Jeg lærte meg et nytt håndverk bare ved hjelp av YouTube. De klassiske videobutikkene døde. NRK kom med sin app for Apple-TV i 2014. I 2015 kom Apple med sin 4 generasjon Apple TV, som jeg klarte å få kjøpt samme år. Med den lanserte også HBO sin nye app, som de ikke hadde klart å få ut til de tidligere generasjonene av Apple- TV.
Og TV i sanntid var ikke lenger noe jeg ønsket å bruke tid på. Det å selv velge når jeg ønsket å se TV hadde blitt normen. Det hender jeg ser Dagsnytt 18, eller Dagsrevyen i sanntid. Men de kan begge bli sett via NRK-appen senere på kvelden. Eller neste morgen.
Get-boksen min er for det meste avslått. Min portal ut til tv-land er Apple-boksen istedet. Via den har jeg NRK, Netflix, YouTube og HBO. Jeg har ikke trengt noe annet på lenge. Ingen av de rundt 30 tv-kanalene som mitt abonnement via Get inneholder. Jeg tror jeg er klar for kutte båndet fullstendig.
Siden dengang har jeg hatt et uavbrutt abonnement på Netflix, mens med HBO har det vært mere et hat-kjærlighet forhold. Det varte lenge før jeg kunne ta bort HDMI-kabelen, og streame fra min iPad. En egen app for Apple-TV har enda ikke kommet. Jeg skrur av og på abonnementet alt etter hva som er tilgjengelig. Game of Thrones er fremdeles det store trekkplasteret.
Nettavisene har fremdeles ikke skjønt det. Deres betalingsløsning ligner streaming-tjenestene. De krever abonnement for å lese nyheter og artikler. Det er jo så knotete som det kan få blitt. Jeg ønsker ikke å abonnere på enkeltaviser. Det kommer aldri til å bli et alternativ, men jeg vil gjerne betale for å lese enkelte artikler som er interessante. Jeg ønsker ikke å begrense meg til noen enkelte aviser. I løpet av en uke er jeg gjerne gjennom svært mange nettaviser, og ønsker å plukke ut det som interesser meg der.
Så jeg bruker opp mine IP-tilmålte artikler, og beveger meg til en annen avis. I løpet av det siste året tror jeg at jeg betalte for en artikkel et eller annet sted. Super løsning, betaling med paypal. Det vil jeg ha.
Jeg må kanskje vente fire år igjen før flere norske aviser tilbyr det.
Bare godt over en måned siden kom Netlix med sin streaming-tjeneste til Norge. Det er jo fantastisk. Jeg lagde meg umiddelbart en konto, og testet det ut. Som flere andre har bemerket er utvalget ikke av det mest oppdaterte. Det er mange gamle filmer og TV-serier. Jeg har tro på at dette vil bedre seg etterhvert, og siden tegning av abonnement har jeg og sønnen sett mange timer allerede. Vi er begge hekta, helt klart.
Det beste var at Netflix fungerte umiddelbart uten noe dill på alle enhetene i huset. Fra Iphone og Ipad til Apple-Tv som jeg foretrekker. Alt fungerte uten noen problemer.
Rett før jul fikk jeg en etterlengtet invitasjon fra HBO-Nordic om å teste ut deres tjeneste. De skulle ha lansert tidligere på høsten, men jeg tror nok Netflix tok litt luven fra dem. Klokelig valgte de å vente. Den tjenesten de leverer er innholdsmessig bedre på noen områder enn Netflix. HBO er kjent for sine kvalitetsserier for TV, mens derimot utvalget på film ikke var helt på høyden. Problemet med HBO er at her var det svært lite som fungerte fra start. Appene for iPhone og iPad kom riktignok noen dager etter lansering, men støtte for andre enheter lar vente på seg. Her hjemme kan jeg koble laptopen opp til TV med en HDMI-kabel dersom jeg ønsker å se HBO. Den har ikke støtte for Apple – TV ei heller får jeg benytte Airplay fra min iPad, noe Netflix lot meg gjøre umiddelbart.
Hele HBO-lanseringen her til lands virker så arrogant og lite planlagt at jeg har lagt inn en påminnelse om å avbestille abonnementet før fristens utløp den 31/12. Selv om jeg valgte et månedlig abonnement, har tjenesten lagt meg inn på et låst 12 mnd abonnement i prøveperioden. Nei takk. På tross av at jeg har ventet i spenning og beven etter akkurat dette tilbudet, får det være. Jeg kommer tilbake når de er klare for Apple-TV og AirPlay med bedre kvalitet, og viser en større ydmykhet mot det nye markedet.